Wind river range tai tuttavallisemmin the Winds sijaitsee Kalliovuorilla Wyomingissa ja sen eteläosasta löytyy kiipeilijöiden suosima vuorijono Cirque of the Towers. Ajomatka lähestymispolun (Andrew’s creek trail head) alkuun “isoista” lähikaupungeista eli Landerista ja Jackson Holesta on noin kolme tuntia.

Olin vierailulla ystäväni Allanan luona Missoulassa ja Jacksonissa. Saimme yhden kiipeilypäivän järjestettyä matkan varrelle ja me teimme siitä niin pitkän kuin mahdollista.

winds-6
Big Sandy Lake, auringonnousu ja aamupala

Haaveilimme Wolf’s headin terävä ja kapean itäharjanteen kiipeämisestä. Koska aikaa  kiipeilyyn oli käytettävissä vain yksi päivä, lähdimme kevyillä päivärepuilla ja lenkkareilla liikenteeseen.

Aloitamme matkanteon ennen aamuneljää otsalamppujen valossa. 13 kilometriä kuljemme hyvää, helppokulkuista polkua. Jackass solan jälkeen polku häviää. Cirque of the Towers avautuu edessämme ja näemme välittömästi, että lunta on vielä paljon reittien juurella.

winds-14
Cirque of the Towers ja Lonesome Lake
winds-11
Wolf’s headin (vas) harjanne seuraa varjon ja valon rajaa. Pingora suoraan edessä.

Neljä muuta köysistöä etenee kohti Wolf’s headin harjannetta. Sekä reitin lähestymisellä että poistumisella on lunta. Lenkkarit jalassa on mukava todeta, että ei lähde vaikka yrittäisi täysiä.

Törmäämme onneksi kaveruksiin, joilla on topokirja. Vilkaisemme sitä ja käännämme katseemme kohti Pingoraa. Pingoran suosituin reitti “South buttress” kulkee nimensä mukaisesti vuoren eteläseinämää. Reittiä kutsutaan yleensä lempinimellä K-cracks. Tosin minä kuulin väärin, että “Cake cracks”. Kakkuvitsini eivät auenneet Allanalle.

Pingoran eteläseinämän lähestymispolku. Kuva: Allana
winds-17
Pingoran juurelta avautuu näkymä Lonesome järvelle.
Melkein kakkureitin juurella. Kuva: Allana
winds-20
Meidän edellä kiipeävät ystävykset Denveristä.
winds topissa-24
Kolmas köydenpituus on hieno dihedraali.
winds topissa-27
Neljäs köydenpituus eli K-sormihalkeama.
winds topissa-31
Allana tuulettaa, koska me pääsimme toppiin!
winds topissa-28
Wolf’s headin itäharjanne Pingoran huipulta katsottuna.
winds-38
Näkymä Wolf’s headille päin laskeutuessamme alas Pingoralta.
Laskeutumisreitiltä avautuu näkymä Wolf’s headille. Neljästä köysistöstä kolme on laskeutumassa alas kesken reitin. Seuraamme tapahtumia ja mietimme, että olikohan reitilläkin mahdollisesti lunta vai pakenevatko he myrskyä enteilevien pilvien takia.

Neljältä iltapäivällä aloitamme vaelluksen takaisin kohti parkkipaikkaa. Paluumatkalla tapaamme yhden Wolf’s headilla olleen kiipeilijän. Hän kertoo, että olosuhteet olivat heidän porukalle liikaa.

Myöhemmin tapaamme naisen, joka kertoo, että hänen kypärä hukkui muutama päivä aikaisemmun. Minä annan omani hänelle – yksi huoli vähemmän lentokoneessa.

winds topissa-39
Erotatko K-halkeaman kuvan oikeassa laidassa?

winds-45

winds-44
Sää kirkastui – enää 13 kilometriä autolle.
winds-3
Unta ei tarvinnut illalla odotella.

Website Built with WordPress.com.